Wat is de weg naar succes? Nu en in de toekomst

Aanpak

Hoe leren de hersenen?

De hersenen bestaan uit miljarden hersencellen, neuronen genaamd. Ieder neuron staat door middel van axonen en dendrieten in verbinding met duizenden andere neuronen. Zo ontstaat een gigantisch netwerk van hersencellen en verbindingen dat ons in staat stelt om complexe taken uit te voeren zoals lopen, een gesprek voeren of een wiskundesom oplossen. Als we iets nieuws leren worden er in de hersenen nieuwe verbindingen aangelegd tussen neuronen en bestaande verbindingen worden verbeterd. De hersenen veranderen dus fysiek van vorm door zich op structuurniveau aan te passen. Dit vermogen van de hersenen om zich aan te passen heet neuroplasticiteit en vormt de essentie van leren.

Het Nieuwe Slimme Leren is gericht op de hersenen. Door een aanpak te ontwikkelen die de natuurlijke manier waarop de hersenen werken en leren ondersteund kan je het leerproces efficiënter en beter inrichten. Dit resulteerde in een aanpak die rust op twee pijlers die elkaar ondersteunen en versterken.

Twee pijlers

1. Creëer de ideale randvoorwaarden voor de hersenen om te kunnen leren.
Net als een topsporter die met een gezonde leefstijl de juiste randvoorwaarden creëert om optimaal te kunnen presteren, kunnen we voor de hersenen een aantal randvoorwaarden instellen waarbinnen ze sneller en beter kunnen leren. Er zijn een aantal aspecten in ons gedrag die buitenproportioneel veel invloed hebben op de ontwikkeling van onze hersenen. Dat zijn aandacht, slaap, beweging en voeding. Door de juiste keuzes te maken in ons gedrag geef je de hersenen als het ware water en kunstmest dat het nodig heeft om zich te ontwikkelen. Hoe dit precies werkt en waarom deze vier aspecten van gedrag nou zo veel invloed hebben op de hersenen lees je onder 'ideale randvoorwaarden' onderaan deze pagina.

2. Gebruik een gericht leerplan.
De tweede pijler heeft meer betrekking op het leren zelf. Dit gaat over hoe je je leeractiviteiten kan indelen om het proces van neuroplasticiteit maximaal te prikkelen. Overzicht creëeren, een passende leerstrategie kiezen, een leercurve bijhouden, gericht oefenen en leren van je fouten zijn de belangrijkste activiteiten van dit gerichte leerplan. Hoe dit precies werkt en hoe je deze leeractiviteiten moet combineren lees je onder 'Leren in de praktijk' onderaan deze pagina.

Deze pijlers staan niet los van elkaar. Juist door ze met elkaar te combineren kan je er maximaal van profiteren. Met een juiste leeraanpak prikkel je rechtstreeks de juiste hersengebieden om nieuwe verbindingen aan te leggen en door de juiste randvoorwaarden in te stellen versnel en versterk je het proces van neuroplasticiteit. Beide pijlers vullen elkaar aan, een typisch voorbeeld waarbij het geheel groter is dan de som der delen.